måndag 16 september 2013

Aldrig acceptera extrema ideologier

Jag sitter nu och tittar på ännu en dokumentär om Hitler och koncentrationslägren. Det finns väl ingen epok i världen som är så väldokumenterad och omskriven som andra världskriget och Nazityskland,  och jag har både sett ock läst ganska mycket. Ändå blir jag lika illa berörd och chockad varje gång över hur extremt långt det kunde gå innan omvärlden reagerade och efter lång kamp fick slut på fasorna.

Ni som läst min sida på bloggen "Vem är jag?" har sett att jag arbetat på Judiska sjukhemmet och där träffat och lärt känna en del av förintelsens överlevande. De flesta av dem är nu döda och om några år kommer ingen finnas kvar som verkligen var där. Därför är det så oerhört viktigt att vi aldrig glömmer denna svarta del av Europas historia, och vi får aldrig låta något liknande ske igen.




Bilden ovan är en känd valaffisch från Folkpartiet från 1936, men den är lika aktuell idag. Vi måste "hålla rent" från extrema ideologier som nazism, kommunism och fascism, och vi får aldrig acceptera att främlingsfientlighet eller antidemokratiska idéer slår rot i vårt samhälle.  Detta ansvar har Du och Jag i vår omgivning varje dag, i stort som smått. Låt oss aldrig ge upp för mörkrets krafter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar